Jézus Krisztus a mi gyógyítónk

"Aki vallja, hogy Jézus az Isten Fia, abban benne marad az Isten, és ő is az Istenben."

MIKOR SZÜLETETT JÉZUS VALÓJÁBAN?
„Az angyal pedig ezt mondta nekik [a pásztoroknak]: ’Ne féljetek, mert íme, hirdetek
nektek nagy örömet, amely az egész nép öröme lesz: Üdvözít# született ma nektek,
aki az Úr krisztus, a Dávid városában’” (Lk 2:10-11, MBT).

1. BEVEZETÉS
Talán sokakban felmerül a kérdés a cím láttán: „Hogy hogy mikor született Jézus valójában? Természetesen
karácsonykor!” Azonban érdemes elgondolkodni a tényeken, melyeket a Szentírás megállapít Jézus születésére
vonatkozóan, hogy meglássuk, mikor nem születhetett teljes bizonyossággal, és mi a valószín3 születési dátuma.
Továbbá érdemes odafigyelni arra is, hogy mit jelent számunkra az ünnep, és milyen eredete van a jelenlegi
karácsonyi dátumnak.

2. A KARÁCSONYI IDPONT
Manapság elterjedt hagyomány, hogy Jézus Krisztus születését karácsonykor ünnepeljük december 25-én. Az
id6pont mögött azonban nem Jézus tényleges születési dátuma áll (amint azt a kés6bbiekben látni fogjuk),
hanem egy pogány ünnep.
2.1. A karácsony eredete
A magyar „karácsony” szavunk a szláv korcun kifejezésre vezethet6 vissza, melynek jelentése
„átlép6”. Már maga a név is visszautal a téli napforduló ünnepére. Azonban már a 13. századtól
kezdve Jézus születésének ünnepeként volt ismeretes a karácsony ünnepe. Ugyanez a keresztény
töltet látható a karácsony kifejezés angol megfelel6jében, a Christmasban is, amely a „Christ’s
mass” kifejezés összevonása (Krisztus miséje).
A teljes képhez a dátummal kapcsolatban meg kell állapítanunk az alábbiakat:
„Kissé homályos, hogy milyen okból tették a karácsonyt december 25-re, de általában azt
tartják, hogy ezt a napot azért választották, mert megfelelt azoknak a pogány
ünnepségeknek, amelyeket a téli napforduló körüli id6ben tartottak meg, amikor a napok
hosszabbodni kezdenek, hogy a ’nap újraszületését’ megünnepeljék. (…) A római
szaturnáliák (a földm3velés istenének, Saturnusznak, valamint a nap megújuló erejének
szentelt ünnepség) ugyancsak ez id6ben zajlottak le, s néhány karácsonyi szokás feltehet6en
ebben az ókori pogány ünnepségben gyökerezik” (The Encyclopedia Americana, 1977. 6.
kötet, p.666).
„H. Usener feltételezése szerint (…) Krisztus születésének id6pontját azért tették a téli
napforduló idejére (a Julián-naptár szerint ecember 25-e, az egyiptomi naptár szerint január
6-a), mert a Mithra tisztel6k ezen a napon – amelyen a nap visszafordul és megkezdi útját
észak felé – tartották meg a dies natalis Solis Invicti (a legy6zhetetlen Nap születésének)
ünnepét” (New Catholic Encyclopedia, 1967. 3. kötet, p.656).
Az idézetekb6l látható, hogy a karácsonyi id6pont fontos szerepet töltött be a pogány napimádatban
is. Azonban a pogány tartalma a dátumnak teljesen elt3nt már, és Jézus születésnapjává lett. Mára
már a keresztény tartalmát is kezdi elveszíteni a karácsony, és kezd átalakulni a „szeretet
ünnepévé”.
2.2. Bibliai érvek a december 25-i dátum ellen
A Szentírást olvasva észrevehetjük, hogy a december 25-ei születés elméletével szembenálló
jellemz6i is vannak a születés történetnek.
„Abban az id6ben Augustus császár parancsot adott, hogy számoljanak össze minden
embert, aki a Római Birodalom területén lakott. Ez volt az els6 népszámlálás. Ebben az
id6ben Szíriában Cirenius volt a helytartó. Mindenki elment tehát a saját szül6városába
feliratkozni. József is elindult a galileai Názáretb6l Júdeába, Dávid városába, amelyet
Betlehemnek neveztek. József Dávid családjából és nemzetségéb6l származott. Vele volt
Mária, a jegyese is, aki akkor gyermeket várt. Amíg azonban Betlehemben voltak, eljött
Mária szülésének ideje. Megszülte els6 kisfiát. A gyermeket bepólyálta és a jászolba
fektette, mert a fogadóban nem volt hely számukra. Azon az éjszakán a környékbeli
legel6kön pásztorok voltak a szabad ég alatt és a nyájukat 6rizték. Egyszer csak megjelent
nekik az Úr angyala, és Isten dics6sége ragyogta körül 6ket. A pásztorok megrémültek, de az
angyal így szólt hozzájuk: ’Ne féljetek, mert nagy örömhírt hoztam, ami minden embernek
örömöt szerez majd! Ma megszületett nektek a Szabadító Dávid városában, aki az Úr
Krisztus. A jel pedig, amelyr6l felismeritek, ez lesz: egy kisgyermeket találtok majd, aki egy
jászolban fekszik bepólyálva’” (Lk 2:1-12, EF).
A történetben mindenképp érdemes elgondolkodni a következ6kön:
(1) Népszámlálás: A Római Birodalom területén él6 minden embernek el kellett utaznia a
saját városába, hogy ott összeírják 6ket. A császár valószín3leg nem id6zített volna
népszámlálást olyan id6pontra, amikor az id6járási körülmények jelent6sen
megnehezítenek egy ilyen hosszú utat.
(2) Utazás: József és Mária is megtették az útjukat Názáretb6l Betlehembe, ami egy elég
jelent6s távolság volt egy utolsó hónapban járó terhes asszonynak olyan id6járási
körülmények között, amely akkoriban Izraelben volt.
(3) Szállás: Mivel a fogadóban már nem volt hely, egy istállóban kaptak szállást. Azonban
valószín3leg nem egy istálló lett volna a legmegfelel6bb szállás hideg id6 esetén egy
terhes asszonynak, illetve egy újszülött gyermeknek.
(4) Pásztorok: A pásztorok a nyájukat még a legel6kön 6rizték éjszaka, vagyis nem vitték
még be 6ket a téli szállásukra. A decemberi id6járás nem tette volna ezt lehet6vé.
Mindezek a megfigyelések akkor bizonyulnak érvényesnek, ha az izraeli decemberi id6járás
valóban nem teszi lehet6vé az utazást, az istállóban alvást és a nyáj szabadtéri éjszakázását.
„A nyájak (…) fedél alatt töltötték a telet; már ebb6l is látszik, hogy a karácsony
hagyományos téli id6pontja nem lehet helyes, mert az evangélium azt mondja, hogy a
pásztorok a mez6n voltak” (Henri Daniel-Rops: Daily Life in the Time of Jesus, New York,
1962. p.228).
A mi december hónapunk a zsidó naptár szerinti Kiszlév és Tébet havára esik. Kiszlévre
jellemz6 az egyre több es6, fagy és havazás a hegyekben. Tébet pedig a leghidegebb
id6szak, es6zésekkel és havazással a hegyekben. Kiszlév elején (a mi november hónapunk
közepén) kezd6dik a nyájak teleltetésének az id6szaka.
Ezek az id6járási viszonyok tehát kizárják annak a lehet6ségét, hogy az evangéliumi beszámoló a
születés történetér6l decemberben történjen. Amint a kés6bbiekben látni fogjuk még, ennél
alaposabb okunk is van, hogy kizárjuk a decemberi születés id6pontját, nevezetesen egy helyesebb
id6pont, amely nem az egyházi hagyományokon, sem egy pogány, római ünnepség id6pontján
alapul, hanem a Szentírás id6adatain.

3. A BIBLIAI IDADATOK
Bár a Bibliában nem szerepel egyértelm3en Jézus születésének dátuma, mégis a rendelkezésre álló adatok
alapján hozzávet6legesen megállapíthatjuk az id6pontot. Több okunk is van, hogy azt higgyük, Jézus valamikor
az 6sz folyamán született (vannak, akik szerint ez a Sátoros ünnep idején történhetett). Az alábbiakban az erre
vonatkozó bizonyítékokat próbáljuk majd sorra megvizsgálni.
3.1. Bemerít6 János születése
Bemerít6 (Keresztel6) János születésének legvalószín3bb id6pontja a zsidó naptár szerinti Sziván
hónap (május-június). Az ezt alátámasztó bizonyítékok a következ6k:
János apja lévita volt, aki templomi szolgálatot töltött be akkor, amikor az angyal elmondta
neki, hogy gyermeke fog születni. Zakariás Abijah csoportjához tartozott (Lk 1:5).
Az 1Krón 24:1-19 beszámol arról, hogy Áron leszármazottait 24 csoportra osztották, hogy
részt vegyenek a templomi szolgálatokban. Az 1Krón 24:10-b6l pedig megtudhatjuk, hogy
Abijah csoportja a nyolcadik volt a sorban, hogy a templomi szolgálatot végezze. A
csoportok körforgása Niszán hónap (a szent év els6 hónapja) els6 szombatján kezd6dött.
Azonban a pászka ünnepén, valamint pünkösdkor minden csoportnak szolgálatba kellett
állnia egyszerre a Templomban, így ezen a két héten minden lévita Jeruzsálemben volt. Ha
ehhez a két héthez még hozzáadjuk azt a nyolc hetet, amelyen Zakariás csoportjára került a
templomi szolgálat sora, Niszán kezdete után a tizedik hétnél tartunk az évben.
A szövegb6l megtudhatjuk, hogy miután letelt Zakariás templomi szolgálatának az ideje
Sziván havában (a szolgálata Sziván második szombatján kezd6dött), azonnal hazament, és
nem sokkal ez után a felesége, Erzsébet teherbe esett (ennek legvalószín3bb id6pontja
Sziván hónap harmadik szombatja után nem sokkal).
Ennek következtében Bemerít6 János születésének legvalószín3bb id6pontja Niszán hónapja
lehetett. (Ezt a nézetet támasztja alá még egy nem perdönt6 bizonyíték: Jézus úgy utalt
Jánosra, mint a megprófétált Illés eljövetelére [Mt 17:10-13, Lk 1:17]. A zsidó hagyomány
szerint a pászkavacsora (széder) alkalmával egy pohár bort elkülönítenek, hogy azzal
jelezzék Illés eljövetelét.)
3.2. Jézus születése
Jézus Krisztus születésének legvalószín3bb id6pontja a zsidó naptár szerinti Tisri hónap
(augusztus-szeptember). Az ezt alátámasztó bizonyítékok a következ6k:
Jézus hat hónappal Bemerít6 János után fogant meg:
„Amikor Erzsébet terhessége hatodik hónapjában volt, Isten a galileai Názáret
városába küldte Gábriel angyalt egy sz3zhöz, aki egy József nev3 férfi jegyese volt”
(Lk 1:24-33).
Ha János fogantatásának idejét6l (Sziván végét6l) hat hónapot számítunk, akkor Kiszlév
végéhez érünk, mint Jézus fogantatásának id6pontjához. (A zsidó Hanuka a fény ünnepe,
amelynek els6 napja Kiszlév 25-e. Jézust pedig a Biblia a világ világosságának nevezi – ld.
Jn 8:12).
János születésének id6pontjától (Niszán hónap 15-ét6l, ahogyan azt zsidó keresztények
meghatározzák) hat hónapot számolunk, akkor Tisri hónap 15-éhez jutunk el, amely a mi
naptárunk szerinti szeptember 14-ének felel meg. (Ha valóban Niszán 15-én született, akkor
a körülmetélésének ideje egy különleges gyülekezeti napra esett a zsidók számára [3Móz
23:39], amikor éppen befejezik a Tóra olvasását, és újra kezdik az 1Mózessel. Ez az alkalom
a Tóra „beteljesedése”. Ha erre a napra esett Jézus körülmetélése, ez is jelzi, milyen speciális
módon teljesíti 6 be a Törvényt.)
Az eddigiekb6l is világosan látható, hogy Jézus születésnapja nem december 25-e, hanem sokkal
inkább Tisri 15-e (szeptember 14). Ha a pontos dátum (nap) meghatározásával kapcsolatban
vannak is aggályai némelyeknek, azzal kapcsolatban nem lehetnek, hogy a Biblia az 6szi,
szeptemberi születést támasztja alá.
3.3. További elgondolkoztató bizonyítékok
A továbbiakban bemutatásra kerül6 bizonyítékok nem perdönt6ek, de mégis érdemes rajtuk
elgondolkodni, és figyelembe venni 6ket, mint Jézus születési dátumának meger6sítéseit.
(1) Sátor
„És az Ige (hús)testté lett és itt sátorozott miközöttünk és szemléltük dics6ségét, mint aki az
Atya egyszülötte, tele kegyelemmel és való(igaz)sággal” (Jn 1:14, VIDA). A versben
található kifejezés, a „sátorozott”, amely utalásként is felfogható a Sátoros ünnepre,
amelynek idején Jézus született.
A Lk 2:10 szerint az angyal üdvözlése a pásztorokhoz így hangzott: „Ne féljetek! Mert lám,
(öröm)hírként hirdetek nektek nagy örömet, amely minden népé lesz” (VIDA). A köszöntés
mindkét kiemelt eleme fontos része a Sátoros ünnepnek. Az ugyanis az öröm ünnepeként is
ismeretes volt, valamint a nemzetek ünnepeként, amely az egyetlen zsidó ünnep, amely a
nemzetek számára is kiemelt fontosságú (Zak 14:16-19). Így az angyal üdvözlése felfogható
úgy is, mint egy kifejezetten a Sátoros ünnepre utaló köszöntés.
Miután Jézus visszatér majd a földre, az egyetlen ünnep, amelyet a földön él6k meg fognak
ünnepelni, a Sátoros ünnep lesz (Zak 14:16). Miért pont ez az ünnep? Minden más ünnep
beteljesedett az Újszövetségben, kivéve ezt az egyet. Talán a születésének ünnepe megmarad
majd örökké, mint emléknapja annak, hogy Isten közösséget vállalt a testben él6 emberrel,
hogy kiharcolja neki az örökkévalóságban a helyet isten társaságában?
(2) Szolgálat
Tudjuk, hogy Jézus harminc éves volt, amikor a szolgálatát elkezdte (Lk 3:23). A legtöbb
bibliamagyarázó szerint munkássága 3 és ½ évig tartott. Ha a kivégzését6l (pászka ünnepe
Niszán hónapban) visszaszámolunk hat hónapot, akkor is megkapjuk a születése hónapját,
ami nem más, mint Tisri.

4. KARÁCSONYOZZUNK?
Az eddigiekben bemutatott id6adatok egyértelm3en bizonyítják, hogy Jézus nem december 25-én született.
Felmerül a kérdés, hogy tartsuk-e a december 25-i ünneplést. Ebben azonban minden kereszténynek magának
kell döntenie. Nincs se tiltás, se bátorítás Jézus születésének megünneplésére. Amit látunk, hogy a születése
örömünnep volt Betlehemben, így nem helytálló azok véleménye, akik ellenzik, hogy megemlékezzünk a
Messiás megszületésér6l. Hogy ehhez melyik dátumot választjuk, az a saját lelkiismeretünkön múlik. Mindaddig
helyesen járunk el, amíg a karácsony nem egyszer3en a szeretet ünnepe, hanem valóban Jézusra emlékezünk, az
Isten testet öltésére.


 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 31
Tegnapi: 6
Heti: 40
Havi: 309
Össz.: 82 891

Látogatottság növelés
Oldal: Mikor születet valójában Jézus
Jézus Krisztus a mi gyógyítónk - © 2008 - 2024 - gruberklaudia.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »